20 Jun 2016

Zo zákulisia príbehov #5 - Plot Bunnies

Vitajte pri júnovom vydaní Zo zákulisia príbehov. Tento mesiac bude o nápadoch, ktoré nám spisovateľom nedajú spávať. 

O čo ide?


Zo zákulisia príbehov je mesačný projekt. Každý mesiac s Lyn zverejníme iné otázky, na ktoré odpovieme. Otázky sa budú týkať nášho písania, ako tvoríme, budete môcť spoznať naše postavy a dozviete sa informácie, ktoré len tak niekto nevie.

Ako sa môžete zapojiť? 


Jednoducho naskočte! Skopírujte otázky, dajte ich do článku a odpovedzte. Budeme však rady, ak si skopírujete titulný obrázok z jedného alebo druhého blogu a uvediete linky na naše blogy. Ak zverejníte príspevok na blog, nezabudnite sa vrátiť a pridať do linkovača váš blog, aby sme vás potom mohli navštíviť a pozrieť si vaše odpovede.


*Na začiatok by sme si mali asi ujasniť, čo to tie PLOT BUNNIES vlastne sú. V podstate ide o všetky nápady, ktoré mimo hlavného diela, ktoré píšete, máte. 


1. MÁŠ NEJAKÉ PLOT BUNNIES POPRI HLAVNOM PRÍBEHU?



Samozrejme a koľko. Myslím, že každý kreatívne zameraný človek funguje na fantázii a niekedy sa stane, že dostane dobrý nápad na príbeh alebo obraz alebo čokoľvek iné. Ja neustále snívam s otvorenými očami a v poslednej dobe ma dokáže inšpirovať aj tá najmenšia maličkosť. Za tento rok som dostala najviac nápadov práve na hodinách slovenskej literatúry druhej polovice 20. storočia, pretože sme mali úžasného profesora. Ovláda sarkazmus a iróniu rovnako dobre ako vie zanalyzovať dielo. 


2. ČO ROBÍŠ, KEĎ TI NAPADNE SUPER NÁPAD NA PRÍBEH, ALE NECHCEŠ HO HNEĎ RIEŠIŤ, LEBO PRÁVE NA NIEČOM PRACUJEŠ? 



Okamžite si ho napíšem. Moja hlava je neskutočne deravá a zabudnem aj to, čo som mala na raňajky, preto sa vždy uistím, že ten nápad mám kde napísať. Ak sa to stane na hodine, tak mám poznámky oživené nápadmi, ktoré rada zvýrazňujem rôznymi farbami, aby som ich ľahšie videla. Keď som raz spolužiačke požičala poznámky zo slovenskej literatúry, len sa na mňa zvláštne dívala akože "Ty čo robíš namiesto toho, aby si dávala pozor?!" 
Samozrejme, nakoniec ich všetky pekne založím do svojho malého šanónika, kam si odkladám všetky svoje nápady a keď ich potrebujem, len ich vytiahnem a môžem im venovať patričnú pozornosť. 


3. VEDELA BY SI PÍSAŤ 2 ALEBO VIAC PRÍBEHOV?



S čítaním niekoľkých kníh naraz som nikdy nemala problém... s písaním niekoľkých kníh naraz to už tak dobre nejde. Kedysi dávno som to skúšala, pretože vtedy som si ešte myslela, že som super-mega-úžasná (ok, nebudeme si klamať, stále som) a nakoniec to skončilo tak, že som nedopísala ani jeden z nich. Čo je krásny začiatok biografie môjho Spisovateľského Bloku, ktorú raz vydám, pretože so mnou trávi toľko rokov, že si zaslúži svoju vlastnú knihu. 

Pre mňa osobne to nefunguje, ja sa potrebujem sústrediť na prostredie, dej a postavy jedného príbehu, potrebujem tomu dať všetko, čo mám, takže radšej stavím na kvalitu než na kvantitu. Nakoniec, mám len 23, ešte mám pred sebou kopec času, aby som dokončila aj tie ostatné nápady... samozrejme, pokiaľ nebude pán Blok príliš sebecký, však? 


4. KDE SI UKLADÁŠ NÁPADY? 



Ako som povedala, mám taký malý zakladač... taký ten tenký, kde sú tie kovové ostne, na ktorých sa zakaždým dorežem. Viete, ktoré mám na mysli? No tak taký jeden čierny mám na nápady na príbehy a blogové príspevky. Je to taká zberňa kreativity, ktorú mám strašne rada. 

Väčšinou sa snažím k tomu nápadu hneď napísať aj niekoľko poznámok, zhruba asi jednu A4, aby som mala prehľad, na čo som vlastne myslela, keď ho neskôr zbadám. Často krát sa totiž stáva, že prídem s nápadom, či už na príbeh alebo na blogový príspevok, zaznačím si jeho názov a potom, keď sa k nemu o niekoľko týždňov... ok, stačí niekoľko dní, vrátim nazad, tak už neviem, čo som tým myslela a nápad je nanič. 

Taktiež sa snažím si tie poznámky krásne napísať, dávam tam všelijaké špeci oddeľovače a bannery a headery, aby ma to lákalo sa tam dívať a pretože mám slabé srdce na pekné poznámky. 


5. AKÝ JE NAJŠIALENEJŠÍ ALEBO NAJBIZARNEJŠÍ NÁPAD, KTORÝ TI NAPADOL NA PRÍBEH?  



Takým nápadom je zrejme re-telling Dobšinského rozprávok. Teda aspoň jednej z nich, pretože realisticky sa asi nie všetky dajú prerozprávať moderným spôsobom. Ja som bola už odmalička závislá na jeho rozprávkach, doma má krásnu ilustrovanú knihu niektorých z nich a momentálne mám už aj vydania, ktoré boli v Pluske (myslím, že to bola Pluska alebo iný časopis), takže moja láska k nim je dosť veľká. Keď som prvýkrát vyslovila, že by som niečo také chcela napísať... nuž viete si predstaviť tie reakcie. Ja si myslím, že sa to dá. Momentálne mám tento nápad vo svojom špeciálnom zakladači a čaká na to, kedy sa mu budem môcť poriadne venovať.
Osobne ma ale zaráža, že to niekomu ešte nenapadlo. Ja viem, som dokonalá. Ďakujem, môžete si sadnúť. Ale tlieskať neprestávajte. Varovanie: kto mi tento nápad vyfúkne... nájdem si ho.

6.  AKÝ PRÍBEH BY SI V BUDÚCNOSTI CHCELA NAPÍSAŤ? (NETREBA NIČ KONKRÉTNE, LEN NEJAKÉ ZÁCHYTNÉ BODY)



Asi sa budem opakovať, ale chcem napísať retelling Dobšinského rozprávky. Keďže sa v mojej hlave sústreďujem viac na zahraničné publikum, tak rozmýšľam, čo by pre nich mohlo byť zaujímavé, netypické a možno ako by som mohla pretisnúť niečo naše slovenské za hranice. Ak by sa to nevydalo, tak aspoň aby o tom vedeli ľudia, ktorí sledujú môj zahraničný blog.

Rozhodne by som chcela napísať niečo so slovanskou mytológiou Niečo také už mám v hlave, dokonca mám aj nástenku na Pintereste, ale je to ešte nejasné. Chcela by som do toho zakomponovať mysteriózne prvky, viete, veľa hmly, lesy, tajomno a trochu nejasností.

Rozhodne by som chcela napísať aj nejakú tú contemporary, ktorá by sa sústreďovala na psychické choroby, keďže s nimi mám nejaké skúsenosti a všetky by sa malo sústreďovať skôr na rodinu a na priateľstvo a možno trochu aj na lásku, ale tá by bola rozhodne na strane.

Teraz je rad na vás, takže skopírujte otázky a my sa budeme tešiť na vaše odpovede. :) 
OTÁZKY:
1. Máš nejaké plot bunnies popri hlavnom príbehu?
2. Čo robíš, keď ti napadne super nápad na príbeh, ale nechceš ho hneď riešiť, lebo práve na niečom pracuješ?
3. Vedela by si písať 2 alebo viac príbehov?
4. Kde si ukladáš nápady?
5. Aký je najšialenejší a najbizarnejší nápad, ktorý ti napadol na príbeh?
6. Aký príbeh by si v budúcnosti chcela napísať? (netreba nič konkrétne, len nejaké záchytné body)


5 comments :

  1. Teda, fakt rada by som si prečítala, všetko čo opisuješ - retelling Dobšinského, contemporary, kde bude hlavná rodina & priateľstvo, slovanská mytológia... Ale, samozrejme, aj tvoj hlavný príbeh.:) Tak držím palce, nech pán Blok nechodí na návštevu pričasto a dobre sa ti píše.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Pán Blok sa trochu upokojil a našiel si vlastné hobby, takže už toľko nenarúša môj písací proces, ale ešte má na čom pracovať :D A som veľmi rada, že sa ti tie nápady páčia, lebo zaujímavý nápad je základom dobrého príbehu, takže hádam jeden deň budú aj napísané :)

      Delete
  2. Závidím ti tú tvoju kreativitu, pokiaľ ide to tvoje ukladanie nápadov nielen na príbehy, ale aj na články. To ja používam výhradne PC poznámkový blok alebo word, pretože nemám... eh... kreativitu? :D Chcela by som si to ukladať tak ako ty, lenže pre mňa je písanie si poznámok ručne hrozne zdĺhavé a trvalé, nakoľko mám tendenciu vždy všetko škrtať a upravovať - vrátane poznámok na príbehy :D A ten nápad s Dobšinského rozprávkami je fakt skvelý, síce nie som jeho obrovský fanúšik, ale verím, že by sa z toho dali napísať super temné fantasy príbehy, s akými by američania určite neprišli :D Alebo niečo na štýl Once upon a time, len s tými našimi rozprávkovými čudami, heh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mojou tajnou prísadou je, že som v sebe objavila vášeň pre okrasné písmo a poznámky... a to vďaka tumblr. Ja som vizuálny človek a keď mám pred sebou pekné, farebné poznámky, ktoré majú po stranách menšie kresbičky, tak moja hlava zavelí "Ideme pracovať" a už to ide samo :D Momentálne mám napísaný zoznam blogových príspevkov, ktoré len musím spoznámkovať a je toho na A4 stranu, takže dosť, čo som len rada, lebo ja som v poslednej dobe tiež nebola veľmi kreatívna :D
      Áno, presne by som rada išla do temnej stránky, to by bola zábava písať. No inak nad tým som raz rozmýšľala, ale neviem či mi máme také špecifické postavy ako napríklad Klingáčik alebo tak, na to by som musela urobiť normálne prieskum... hmm... teraz si mi dala do hlavy chrobáka :D

      Delete
    2. Heh, neviem :D Napadajú mi iba tie, s ktorými som pracovala ako Laktibrada :D A Janko Hraško? Neviem, či sú priamo z Dobšinského rozprávok. Ale ja mám doma zase trochu iné rozprávky, nie sú to tie klasické, a tam sa vyskytovalo dosť divných postáv :D Na druhej strane je pravdou, že tie Dobšinského rozprávky sú často len variantov iných svetových rozprávok, napr. Trojruža (jop, zase jedna, ktorú som kvôli škole čítala :D). Ale zaujímalo by ma, ako by to vypálilo, takže ťa budem len podporovať, aby si sa do toho naozaj pustila :D

      Delete