30 Oct 2016

Kde bolo, tam bolo, žil raz jeden... | Pomsta a Rozbřesk

Některé věci v našem životě existují jenom na prchavý okamžik. A my je musíme nechat odejít, aby svítily na jiných nebesích.


Neviem ako vy, ale ja som ako malá zbožňovala príbehy 1000 a jednej noci... teda, tú upravenú detskú verziu, lebo ak ste niekedy videli tie pôvodné príbehy, viete, že niektoré scény nie sú práve najnevinnejšie. Zbožňovala som ich hlavne preto, lebo kultúra, ktorú opisovali, bola úplne odlišná od tej naše. Práve preto som bola zvedavá na Pomstu a Rozbřesk, keďže je to novodobé prerozprávanie.
Už na prvej stránke budete na tvári cítiť páľavu neutíchajúceho slnka a piesok pod nohami. Príbeh vás zavedie do exotického prostredia, z ktorého sa nebudete chcieť vrátiť. Teda aspoň ja som nechcela, pretože som sa v ňom cítila úžasne. Autorka spomína rôzne cudzie názvy oblečenia, čo je super, lebo doteraz som ani nevedela, že niečo také ako kamíz existuje. Dostanete podrobnú predstavu o cudzej kultúre a zvykoch a úplne som zbožňovala všetky tie ich oslovenia ako sajjidí, ktoré tam úplne pasovali. Niektoré sa nedali preložiť jedným slovom a ja osobne som len rada, že to v preklade ponechali takto, pretože to dodalo príbehu ešte viac autentickosti. 
Šeherezáda rozhodne nie je ako tá postava z tureckého seriálu. Je drzá, ukričaná a keď sa jej niečo nepáči, rozhodne sa nebojí to dať najavo. Dokonca sa ani nebojí pobiť. Priznám sa, že som s ňou mala zo začiatku menšie problémy, pretože stále len kričala, nič nemohla povedať pokojne, nikoho nepočúvala a mala svoju vlastnú hlavu, ale po čase sa mi dostala pod kožu. Hlavne vďaka tomu, ako sa správala k Chálidovi. Tí dvaja mali medzi sebou perfektnú chémiu a do určitej miery sa doplňovali a sedeli k sebe. Chálid bol ďalšou veľmi zaujímavou postavou, pretože v sebe skrýva veľmi veľa tajomstiev, ktoré vie len jeho najbližšia rodina. Dodáva mu to však hĺbku a je super, ako sa čitateľ spolu so Šeherezádou dostáva na jeho dno a odhaľuje všetky zákutia jeho osobnosti. Ja som si ho veľmi obľúbila. Hlavne, keď Šeherezáda povedala niečo sarkastické a on sa ovládal, aby sa nesmial. A je kráľ, to ho robí okamžite príťažlivým a sexy. Ja mám jednoducho slabosť na príslušníkov kráľovskej rodiny. 

Ok, prejdime na príbeh, ktorý bol dosť zaujímavý. Určite tam nájdete veľa nových elementov, pretože je to prerozprávanie, čo je úplne super. Aj keď je to prerozprávanie, chcem tam niečo iné, niečo originálne, niečo naviac, pretože inak si môžem prečítať originál a dostanem to isté. Pomsta a Rozbřesk mala ale výborne vyvážený pomer originálu a nového príbehu. Určite sa tam toho nedeje veľa, no autorka to tak dobre napísala, že jej budete visieť na každom jednom slove. Rozhodne sa nesústreďuje len na Chálida a Šeherezádu a ich príbeh. Priestor dáva aj vedľajším postavám, ktoré sú rovnako dôležité a ešte budú mať dostatok miesta v ďalšej časti. Teda aspoň dúfam, pretože ja mám veľa otázok a chcem odpovede. Navyše, ak autorka rozvinie to, čo si v jednotke načala, tak to bude ešte pecka. 
Moja láska k tejto knihe začala pomaly a neisto. Prvých pár kapitol sme sa len pozorovali, nevedeli sme, čo si o sebe myslieť a potom sme padali a padali... teda aspoň ja. Podľahla som jej čaru. Úprimne, aj napriek uziapanej Šeherezáde, ktorá postupne prichádzala k rozumu a drzej Despine, ktorá bola podľa mňa až príliš drzá na jej postavenie a ktorú som v istý moment naozaj ale naozaj nemala rada, som príbehu úplne prepadla. Prepadla som postavám, Chálidovi, kultúre a celému príbehu a keď som prišla na koniec knihy, bola som smutná, pretože som sa do toho prostredia chcela opäť vrátiť. Chcela som sa vrátiť do zlatého paláca a nie do tmavej Bratislavy, ktorá bola v porovnaní s Rej príliš depresívna. Navyše, ten koniec je dosť otvorený, nechal ma sedieť vo vlaku s otvorenými ústami a stále som si hovorila, že toto mi autorka neurobila. Nemohla to predsa takto skončiť. Vôbec neviem, čo si o tom mám myslieť. Teda, mám svoje domnienky, ale pevne dúfam, že ani jedna z nich nie je správna, pretože to potom bude utrpenie. A taktiež trochu cítim ľúbostný trojuholník, ale to mne zase až tak nevadí pokiaľ vyhrá môj favorit.
*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.*

Poďme diskutovať: Čítali ste už Pomstu a Rozbřesk? Ak áno, ako sa vám páčila? Alebo sa na ňu ešte len chystáte? Čo vás na nej zaujalo? 

9 comments :

  1. Túto knihu by som si rada prečítala, tiež mám rada Príbehy z 1000 a 1 noci :-) Kniha vyzerá pútavo a myslím, že by sa mi páčila :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ak budeš mať šancu, tak sa na ňu mrkni, myslím, že neoľutuješ. :)

      Delete
  2. Pohádky tisíce a jedné noci jsou už od dětství moje zamilované. A právě proto jsem si tuhle knížku musela nutně přečíst. :) Líbila se mi na ní ta atmosféra Orientu, který je mi nějakým podivným způsobem hodně blízký. A můžu ti říct, že druhý díl se mi líbil minimálně stejně. A našlo se v něm i pár věcí, které jsem rozhodně nečekala. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na druhý diel sa neviem dočkať a aj som rozmýšľala, že by som ju prečítala v angličtine, ale keď už som jednotku dala v češtine, počkám si aj na dvojku. Ale rada počujem, že je rovnako dobrá. :D

      Delete
  3. Na tú knihu som zvedavá odkedy vyšla v anglitčine a furt sa k nej nie a nie dostať... :D ale raz už konečne musím! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musíš, je to poriadna pecka a fakt si myslím, že sa ti bude páčiť :D

      Delete
    2. Mne je jasné, že sa mi bude páčiť :D Len sa k nej niekedy dokopať :D

      Delete
  4. V poslednom čase sa cítim v knižnom svete ako za opicami, pretože miesto toho aby som mala prehľad v tom čo kedy vychádza, nemám ani šajnu... o ničom :D. Avšak! Tvoj blog sa pre mňa začína stávať závislosťou. Tvoje recenzie a fotografie sú tak strašne úžasné a majú tak skvelú atmosféru :)! Navyše si tu vždy prídem na nejaký skvelý tip. Je mi úplne jasné, že Pomstu a Rozbřesk si jednoducho musím prečítať :). Na tvoj blog sa vždy rada vrátim. Nielen, že si tu prídem na svoje, ale ešte aj dobehnem to čo som prehliadala :D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z toho si nič nerob, ja sa tak niekedy tiež tak cítim a musím sa pýtať iných ľudí, aby som vedela, kedy aké novinky vychádzajú. Je toho veľa, aby človek s knihami stále držal krok. :D Oooooh ďakujem!!! Toto mi úplne zlepšilo náladu a som veľmi rada, že sa ti páčia. A Pomste určite daj šancu, myslím, že neoľutuješ. :)

      Delete