3 Feb 2017

Klamstvá, hviezdičky, akcia a nekonečný vesmír, to je Illuminae

Autor/ka: Amie Kaufman, Jay Kristoff | Žáner: Sci-fi | Na čo sa tešiť: akcia, romantika, tajomstvá | Goodreads: 4,33 | České vydanie: Cooboo, 2016

"Ale to není totéž. Nebudeš to ty, ten, který bojoval na Kerenze. Ten, který měl tenhle rozhovor se mnou. Když jsme živí, patří k tomu to, že nás život mění. Lidé kolem nás, to, čo prožijeme, všechno nás to utváří. A já si myslím, že právě z toho máš strach. Možná ne přímo ze smrti. Z toho, že tohle tvoje já, kterým jsi se stal, přestane existovat." 

O Illuminae sa toho u nás veľa nenahovorilo, čo je myslím, že škoda, keďže to je jedna z najlepších kníh, ktoré som za január prečítala. A to nemám rada sci-fi. Ide v podstate o to, že na planétu Kerenzu zaútočí spoločnosť Beitech a vesmírne lode stihnú niekoľkých ľudí zachrániť. Spolu sa snažia ujsť Beitechu, lenže na ceste sa pokazí veľa vecí, vysvitne veľa tajomstiev a veľa zvratov. 

Ezra... a Kady... a umelá inteligencia... okay, všetky postavy – Postavy v tejto knihe sú naozaj premyslené a tak dokonale vykreslené. Mojím miláčikom bol Ezra, lebo bol úžasne vtipný, sladký a jednoducho dokonalý. Nezaostávala ani Kady, ktorá bola úžasná. Tu je niekoľko dôvodov, prečo by sa vám Kady mala páčiť: 

  • Je to silná hrdinka, ktorá nesedí na zadku, ale činí a chce vedieť, čo presne sa okolo nich deje zatiaľ čo ostatní sa vystrašene trasú v kúte alebo vydávajú nezmyselné rozkazy. 
  • Má ružové vlasy a za to ju obdivujem a určite s nimi vyzerá mega dobre
  • Sarkazmus je jej druhé meno a pozná ho veľmi dobre. A úprimne, niekedy sa s tými dospelými tam ani nedá normálne rozprávať, treba na nich vytiahnuť silný kaliber. 
  • Má gule (nie doslova) 
  • Dokáže každému nakopať zadok, ale stále je vidieť, že má emócie a všetko, čo sa okolo nej ju zasahuje. Ja na jej mieste by som sa asi zložila v prvej tretine knihy a bol by koniec hrdinstvám.
  • Je neskutočná hackerka. Prejde cez rozum každému a navyše je tichá ako myš, takže sa preplazí všade a ku všetkému má prístup. Ľudia, to na tej lodi nie je pomaly nikto kompetentný, keď vám dokáže prejsť cez systémy tínedžerka? 

A tá bromance medzi Ezrom a McNultym bola úplne dokonalá. Ja som ich tak strašne shipovala, že to nebolo normálne. Doberali sa ako starí manželia a úprimne, bola by som ochotná si prečítať knihu len o nich dvoch to bolo dokonalé. Aaaaach ako veľmi mi chýbajú.  

Vesmír
Na začiatok by som vás asi mala varovať, že absolútne nič neviem o vesmíre. Okay, viem, čo je Mliečna dráha a koľko planét je v Slnečnej sústave (myslím aj na teba Pluto), ale okrem toho neviem nič. Neviem ako funguje, neviem čo sú to čierne diery, ale viem, že vyzerá pekne. Nuž, autori ma niečo o tom vesmíre naučili, rovnako ako ma naučili veľmi veľa o kozmických lodiach či iných vymoženostiach, ktoré zrejme nikdy neuvidím, ale rada si predstavím, ako pobehujem po lodi a všetkým rozkazujem, čo majú robiť: "Jozef, znížiť tlak v hermetickom kompresore!" (budeme sa tváriť, že viem, čo je hermetický kompresor, aj keď sa možno ani nenachádza vo vesmírnej lodi) Prostredie je jednoducho geniálne a čarovné, ale na druhej strane aj dosť nebezpečné, takže ľudia, k vesmíru pristupujeme s rešpektom.
Tajomstvá
Celý príbeh sa začína tým, že planétu napadne BeiTech a niektorým ľuďom sa podarí utiecť na kozmické lode, ktoré upaľujú k stanici Heimdall a BeiTech ich prenasleduje. Lenže to by nebola úžasná kniha, keby okrem toho nemala ešte nejaké tajomstvá. Niekedy to síce zbytočne komplikujú a určite by bez nich niektoré osoby prežili a neskomplikovalo by sa to ku koncu až tak, ale zase nebola by to taká veľká sranda.

Rozplakalo ma to
Kedy viete, že je kniha skutočne dobrá? Keď Simu rozplače. Okay nie, ja sa dám strašne ľahko rozplakať, ale prisahám, že tu to bolo fakt nečakané a zasiahlo ma to veľmi tvrdo. Tých srdcervúcich momentov tam bolo jednoducho príliš veľa a ja som to nezvládla. Úprimne, mám rada, keď zo mňa kniha vyžmýka aj posledné emócie, lebo potom skutočne viem, že som do nej investovala všetko a bola to skutočná jazda a ja som si to naplno užila. 
Formát
Dostávam sa k tej naozaj zaujímavej veci a tou je formát knihy! Zabudnite na nudné kapitoly či striedanie pohľadov. To je minulosťou. Títo autori to vzali z úplne iného konca a rozhodli sa, že ukážu ako inak sa ešte dá príbeh vyrozprávať: pomocou zložiek. Kniha je plná záznamov, emailov, vyhlásení, záznamov zo systému, proste všetkého dokumentačného materiálu, ktorý počas plavby nazbierali je v tejto knihe a ako sa nimi predierate, odohráva sa vám pred očami príbeh. Povedzte mi, že to nie je tá najúžasnejšia vec, akú ste kedy videli? (alebo mi aspoň klamte) Spočiatku som sa toho celkom bála a vôbec som na to nebola pripravená, ale bolo to geniálne a kniha môže vyzerať hrubo ale vďaka tým záznamom ňou jednoducho preletíte. Navyše, zrejme ju ani nebudete chcieť pustiť z ruky. 
Ehm... nič? Nie, počkať, na niečo som prišla. Mohlo to byť ešte dlhšie, pretože to skončilo akosi rýchlo. A mohlo tam byť viac scén s Ezrom a McNultym. Aaaa tiež by som sa asi chcela dozvedieť viac o Spiro. Ale toto v skutočnosti nie sú negatíva len moje zbožné priania. 

Pokiaľ teda hľadáte nejakú zaujímavú sci-fi knihu, ktorá je niečím zvláštna a originálna, mali by ste siahnuť po Iluminae. Dostanete v nej napätie, romantiku, tajomstvá a veľký plot twist na konci knihy, ktorý vám vyrazí dych. Aj napriek tomu však kniha končí relatívne v poriadku, nedostanete žiadny zákerný cliffhanger, no aj tak budete zvedaví na druhú časť. 

*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.*

2 comments :

  1. Krásná recenze :) Knížka mi zrovna přišla a už se nemůžu dočkat až se do ní pustím. Na knížce mě zaujala anotace a podoba, ale k tomu že jsem do ní šla mě přesvědčili nadšené recenze čtenářů :) Měj se hezky :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dúfam, že sa bude páčiť rovnako veľmi ako mne. :)

      Delete