16 Sept 2017

Strastiplný život knihomoľa

Buďme k sebe úprimní, byť knihomoľom vôbec nie je jednoduché a mám taký dojem, že len máloktorý neknihomoľ vie pochopiť naše trápenie. Len si vezmite návštevu kníhkupectva a to utrpenie, keď si chcete kúpiť knihu, ale môžete len jednu a všetky na vás úpenlivo kričia a vy máte pomaly záchvat paniky, lebo chcete všetky, ale môžete len jednu!!! A to by kníhkupectvo malo byť pre nás rajom na zemi. No jasné, skôr stelesneným peklom. 
A vezmite si, koľko emócií vkladáme do veľmi dobrej knihy. Na koľko výprav sa vydáme, koľko smrtí našich obľúbených postáv musíme prežiť a keď podľahneme a vyroníme slzu, obyčajní ľudia sa na nás dívajú, ako keby nám preskočilo. Nehovoriac o tom nespočetnom množstve prebdených nocí, keď sme sedeli pri našich miláčikoch hltajúc každé jedno slovo a modlili sa, aby sa to skončilo dobre. 
Je pravdou, že život knihomoľa je úžasný. Tá radosť z novej knižky, ten pocit, keď ju otvoríte a nasajete tú lahodnú vôňu papiera, atramentu a lepidla. Je niečo lepšie? Áno, keď sa začítate a vydáte sa na nové dobrodružstvo. 
Ale nie je to med lízať, a tak som pre vás zostavila zoznam toho menej úžasného v živote knihomoľa.

1. Nedostatok miesta

Ak ste si zmysleli, že by ste sa čírou náhodou chceli stať knihomoľom, pripravte sa na to, že vám knihy zaberú veľkú časť vašej izby. Teda… ja som ich vedela spočiatku kontrolovať a ukázala som im, kto je tu pánom, ale… potom ma premohli. Navyše, knihy dokážu byť náročné a často sa sťažujú na svoje bývanie. Nakoniec im budete musieť kúpiť knižnicu a na chvíľu sa budete usmievať, ako sa tam všetky pekne vošli, ale po niekoľkých mesiacov, v horšom prípade týždňoch, zistíte, že musíte knihy ukladať strategicky, aby ste ich do tej knižnice vtesnali čo najviac. 


2. Prázdna peňaženka

Niektoré knihy sú drahé. To je nevyvrátiteľný fakt. Jedine, že by pre vás bolo 20 eur za tvrdú väzbu úplné nič, v tom prípade, zdravím, nechcete byť mojím sponzorom? Knihy sú drahé, nových kníh je veľa, to znamená, že budete chcieť všetky, pretože akonáhle si na nich vytvoríte závislosť, tak ste v podstate stále na mizine. Nehovoriac o všetkých tých knižných úžastnostiach, ktoré ľudia v poslednej dobe vymýšľajú ako sviečky, nádherné záložky, čaje, boxy… to všetko ide do peňazí a ak na to chcete mať, hold, budete musieť zarábať, čo ma vedie k ďalšiemu bodu.


3. Málo času na čítanie

Mnohí knihomoli toho musia stihnúť veľa. Škola, robota, domáce práce, nebodaj k tomu prihodia aj nejaké iné voľnočasové aktivity… potom sa len veľmi ťažko hľadá čas na čítanie, čo môže byť pre tohto jedinca veľmi frustrujúce a niekedy aj deprimujúce. Viete ako, Goodreads challenge sa musí naplniť a keď vidíte, že ste niekoľko kníh pozadu, zrazu vás chytá panika a máte kŕče v bruchu, takže môžeme skonštatovať, že málo času na čítanie ohrozuje zdravie. 


4. Nekonečný TBR

Väčšina knihomoľov doslova žije z prečítaných kníh. Čím viac ich prečíta, tým viac ich ešte chce, a tak sa stáva, že tá kopa kníh s označením "chcela by som prečítať niekedy v budúcnosti, pretože sa mi páči námet" stále rastie a rastie až sa označenie mení na "lákavá kniha, chcem ju čítať, neviem síce kedy, ale nebude na škodu, keď ju hodín na túto nebezpečne vyzerajúcu hŕbu, ktorá ma skôr či neskôr zabije". Hold, my knihomoli radi žijeme nebezpečným životom. 


5.Opakovane zlomené srdce

Niektorí ľudia majú zlomené srdce a trvá im týždne či mesiace, kým sa z toho dostanú. Knihomoľ nemá také šťastie. My máme zlomené srdca 3x aj 4x za mesiac a musíme sa s tým vyrovnať hneď na druhý deň, lebo čo poviete kolegom v práci či spolužiakom v robote. Že zomrel váš obľúbený knižný hrdina a vy neviete ako to stráviť? Však by nás vysmiali. Teda, možno nie, v tom prípade máte úžasných kolegov/kamarátov/spolužiakov. 


6. Bolestné uvedomie si, že knižné svety nie sú reálne

Priznajte sa, koľkí ešte stále čakáte na prijímací list z Rokfortu? 
Koľkí z vás otvárajú skriňu v nádeji, že tam nájdu Narniu? 
Niekedy si človek uvedomí, že ten svet, v ktorom strávil toľko času a v ktorom sa pomaly cíti ako doma, neexistuje a to je neskutočne hrozný pocit. 
Nehovoriac o tom, že nám predstavia úžasné tvory ako drakov, jednorožcov či domácich škriatkov a potom sa nám vysmejú do tváre, lebo v realite ich nenájdeme. 


7. Nedostatok spánku

Niektoré knihy sú natoľko diabolské, že vás nenechajú ani vyspať. Pch, spánok. Ten potrebujú len obyčajní smrteľníci. Nie, ty pekne zostaneš hore aspoň do tretej ráno, budeš mi venovať celú svoju pozornosť a ak budeš šikovný, ešte ma aj stihneš dočítať. Čo my by sme pre tú knihu neurobili však? Niektoré príbehy sú jednoducho také dobré, že ich nedokážeme pustiť z ruky a potrebujeme ich dočítať za každú cenu… aj keď budeme na druhý deň vyzerať ako zombie. Neviem ako vy, ale mňa tento problém netrápi a to hlavne preto, že ja málokedy vydržím nad knihou sedieť do tretej hodiny ráno. Jednoducho som slabá a spánok nado mnou vyhrá. 


8.Čítaním k trvalej invalidite

Ja si veľmi ťažko hľadám dobrú polohu na čítanie, pretože po dlhom čase ma buď začne bolieť chrbtica alebo mi stŕpne noha alebo sa niečo stane s inou časťou tela. Nehovoriac o tom, že z toho ťahania všetkých tých kníh bolia ramená. Knihy sú set sakra ťažké a keď ich máte plnú tašku, tak je z vás zrazu Šikmá veža v Pise alebo vás rovno sekne v krížoch. Navyše, už vám padla tvrdá väzba na nohu? 


9.Knihy nám dávajú rôzne nálepky

Čítanie na verejnosti môže viesť k nepríjemným situáciám. Ako napríklad, že vás ľudia budú oslovovať knihomoli, čo niektorí ľudia nemajú radi alebo si z vás ľudia budú robiť srandu, že nemáte žiadny spoločenský život, lebo jediné, čomu sa venujete, sú len knihy. Áno, v tomto prípade hovorím z vlastnej skúsenosti. Božechráň, aby ste si vzali knihu na nejaké rodinné stretnutie, lebo vás hneď zaškatuľkujú ako chuderku, ktorá sa uzatvára do seba a hľadá útechu vo vymyslených svetoch a postavách… well, keď si to tak vezmeme. Nie, nie je to pravda a je smutné, že si toto niektorí ľudia o knihomoľoch myslia. 


10. Trápia nás

Knihy v nás totižto vyvolajú všetky možné emócie, aj keď je to dobré, lebo vtedy naozaj viete, že ste do príbehu ponorení. Tak nás ovládajú, že si vďaka nim trháme vlasy, kričíme na hrdinov aby nešli do tej temnej uličky, lebo čo im nedochádza, že tam číha nebezpečenstvo? Roztápame sa pri romantických scénach a plačeme pri tých nešťastných. Tak veľmi sa zahrávajú s našimi emóciami, až nás nakoniec vypľujú, neschopných zaradiť sa znova do reality a navyše nám spôsobia takú knižnú opicu, že nemáme chuť na žiadne iné príbehy, lebo nebudú také dobré ako ten posledný. Sú to naozaj diablove stvorenia. 

Aj napriek týmto bodom sú ale knihy darom z nebies, pretože akou lepšou cestou by sme si mohli oddýchnuť od reality a akou lepšou cestou sa vydať na dobrodružstvá. Ak ste ozajstnými knihomoľmi, viete, že plusy kníh, vždy prevážia tie mínusy. Ja osobne si bez nich neviem predstaviť svoj život. 

A čo vaše knihy? Aké trápenia vám spôsobujú? Našli ste sa v niektorých týchto bodoch? 

8 comments :

  1. Veľmi presný článok o osude knihomoľa :D Lepšie by som sa nevyjadrila. Na Wishliste stovky kníh, v peňaženke žiadne peniaze, chlapi, ktorí neexistujú :)) Je to ťažké, ale pritom krásne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vidíš, úplne som zabudla na ten zástup vymyslených knižných priateľov, ktorých nikdy nebudeme mať. :D Ale áno, hoci je to ťažké, nemenila by som. :D

      Delete
  2. Ja si svoje knižky naozaj opatrujem a po čase vo mne vychovali až choré ochrankárstvo :D Keďže sa mi už odmalička extrémne potia ruky, čítanie je pre mňa niekedy celkom zložité. Bojím sa, aby som strany "neutopila" a zároveň mi to vadí, keď si na stranách robím fľaky. V tomto pomáha jedine čítačka, ale bohužiaľ tie neprečítané reálne knihy na poličke nenapchám do Kindlu.. :/ asi sa musím len prekonať a zmieriť sa s tým.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Práve kvôli tomuto nemám rada tie zamatové obálky či aký je to materiál, lebo na omak sú úžasné a krásne vyzerajú, ale akonáhle ich držím dlhšie v rukách, tak ma vytáčajú tie capky, ktoré na nich zostávajú. A to nehovorím o tom, keď čítam čítam a v polovici knihy zistím, že písmená na obálke sa zošúchali! :( Kedysi som používala obal na zošity, taký ten priesvitný, ale po čase ma to prestalo baviť :D

      Delete
  3. Áno, áno, áno! Vystihla si to perfektne, myslím, že sa v tom nájde každý knihomoľ. No hoci nás knihy knihy pripravujú o množstvo peňazí, času, zdravého rozumu, sajú z nás emócie a priestor, sú to tie najlepšie veci na svete. Ani jedna sekunda prežitá v knižnom svete, na knižnej výprave s knižnými priateľmi, nemôže byť nazvaná stratenou. Lebo my, knihomoli, by sme svoje knižné lásky nevymenili za nič. ♥♥♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Úplne s tebou súhlasím! Knižné dobrodružstvá sú tie najlepšie a tiež by som nemenila. Neviem, čo by som bez nich robila. :D

      Delete
  4. So všetkými bodmi súhlasím! :D A aj keď knihy v podstate prinášajú veľa trápenia, sú úplne minimálne oproti tomu, čím nás obohacujú.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To rozhodne! Tá troška utrpenia stojí za to, čo nám dávajú na oplátku. :)

      Delete